تاریخ انتشار: ۰۵:۲۳ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

هشدار عبدی به دولت؛ زنگ خطر ناترازی‌ها | ناترازی‌ها حل نشده، چون ارکان حکومت در کاسه هم می‌گذاشتند!

عبدی نوشت: حل ناترازی‌ها باید از مواردی آغاز شود که هیچ هزینه‌ای ندارد؛ ناترازی در نیروی انسانی، در رسانه، در اینترنت، در حقوق و نحوه برخورد با زنان، موارد اصلی هستند که اگر در مسیر حل قرار بگیرند اعتماد مردم را بسیار بالا خواهند برد.

هشدار عبدی به دولت؛ زنگ خطر ناترازی‌ها | ناترازی‌ها حل نشده، چون ارکان حکومت در کاسه هم می‌گذاشتند!

رویداد ۲۴ | عباس عبدی در یادداشت امروز خود مهم‌ترین چالشی که دولت پزشکیان با آن مواجه است را رفع ناترازی‌های موجود دانسته است.
این تحلیلگر اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه «هر گاه ناترازی به مرحله خطرناک و ناکارکردی و بی‌ثبات‌کننده می‌رسد، زنگ‌های خطر به صدا در خواهند آمد و شاخک‌های سیاسی حساس شده و اقداماتی را برای رفع این ناترازی‌ها در نظر می‌گیرند» نوشته: «ناترازی تمامی وجوه و حوزه‌های جامعه ما را در بر گرفته و به مرحله خطرناکی رسیده است. در انرژی، در آب، در محیط زیست، در بودجه، در اشتغال و بیکاری، در ارز، در درآمد و هزینه، در نظام بانکی، در صندوق‌های بازنشستگی، در نابرابری‌های اقتصادی، در توسعه منطقه‌ای، در رابطه دولت و ملت در ناترازی‌ها و شکاف‌های اجتماعی و سیاسی از جمله شکاف و ناترازی شدید جنسیتی، رسانه‌ای و... ولی مهم‌تر از وجود ناترازی این است که این ناترازی‌ها در اغلب موارد در حال تشدید شدن است، و با رویکرد و مواجهه نادرست، ناترازی‌های محیط زیستی و شکاف‌های اجتماعی را که یک مساله فنی- اجتماعی است و باید در همان زمینه حل شود به یک مساله سیاسی و امنیتی تبدیل می‌کنند.
عبدی همچنین نوشته: «مساله مهم‌تر از اصل وجود ناترازی‌ها این است که اغلب آنها، راه‌حل‌های جزیی و موردی هم ندارند، حل بسیاری از این ناترازی‌ها به تنهایی ممکن نیست و عوارض هر گونه راه‌حلی به موارد دیگر سرریز می‌شود. ضمن اینکه حل این مسائل و ناترازی‌ها فقط مربوط به یک قوه و دولت نیست، باید همه نهاد‌های حاکمیتی و مردم درگیر حل آن‌ها شوند.»
این تحلیلگر اصلاح طلب در ادامه به موانع رفع ناترازی‌ها در سال‌های گذشته اشاره کرده و ضمن ابراز امیدورای برای موفقیت دولت پزشکیان در این زمینه نوشته: «یکی از ریشه‌های مهم این ناترازی‌ها شکاف‌های درون ساختاری بود و به قول معروف اجزای حکومت در کاسه یکدیگر می‌گذاشتند. نمونه آن در مناظرات تلویزیونی گفته شد که چگونه تندرو‌ها با FATF مخالفت می‌کردند، فقط به این علت که الحاق به آن از سوی دولت روحانی پیگیری می‌شد و اگر از سوی خودشان بود، آن را تایید و اجرا می‌کردند. همچنین شکاف میان دولت - ملت نیز این ناترازی‌ها را افزایش داده است، زیرا دولت‌ها همیشه می‌ترسند که اقدامی هزینه‌زا انجام بدهند، چون اعتماد مردم را ندارند، از خشم آنان می‌ترسند به ویژه که حوادث سال ۸۸ را فراموش نکرده‌اند.»
وی افزود: «حتی دولت رییسی هم که کاملا یکدست شده بود به علت وجود این شکاف جرات نکرد که هیچ اقدام مفیدی در رفع ناترازی‌ها کند. یک کار ناقص را هم که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، انجام داد که، چون علمی و جامع نبود، شکست خورد و اکنون وزیر اقتصاد آن دولت هم اذعان کرده که ما مخالف بودیم. در حالی که با اطلاع از قطعی بودن اجرای این سیاست وزیر شده بود! هیچ سیاست موثر و مفید و کارسازی برای رفع ناترازی‌های موجود بدون رفع شکاف درون قدرت از یک سو و رفع شکاف میان مردم و قدرت از سوی دیگر وجود ندارد. لازمه رفع‌ناترازی‌های اقتصادی رفع ناترازی‌های سیاسی و اجتماعی و رسانه‌ای است. اکنون و با انتخابات اخیر و تایید کابینه و با رویکرد سیاست وفاق، امید می‌رود که هر دو شکاف کاهش یافته و راه برای کاهش ناترازی‌ها و در مرحله اول ناترازی میان حکومت و مردم فراهم شود.»

عبدی تاکید کرده: «وظیفه اصلی دولت با حمایت و همراهی کامل مجلس در این است که عزم خود را برای حل منطقی و علمی این ناترازی‌ها جزم کنند. باید اعتماد مردم را به حکومت جلب کرد که در این صورت از سیاست‌های رفع ناترازی‌های ویرانگر حمایت خواهند کرد. حل ناترازی‌ها باید از مواردی آغاز شود که هیچ هزینه‌ای ندارد، سهل است که تمام آن سود است. ناترازی در نیروی انسانی، در رسانه، در اینترنت، در حقوق و نحوه برخورد با زنان، موارد اصلی هستند که اگر در مسیر حل قرار بگیرند اعتماد مردم را بسیار بالا خواهند برد. در مرحله بعد می‌توان به ناترازی‌های اقتصادی و مهم‌تر از همه انرژی و آب و بودجه و ارز پرداخت. البته آن‌ها زمانبر و پرهزینه هستند، ولی چاره‌ای نیست و باید حل شوند، چون بسیار خطرناک هستند.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
0
1
درگزارش آقای عبدی دریک بخش اشاره نشده دردولت ریسی درنانرازی ها باامارغیرواقعی ودورغ سعی در کتمان واقعیت ها داشتن دردادن آمارهای تورم طرح مسکن طرح اشتغال وغیره دران دولت فقط به آمارهای آن دولت دقت شود که هیچ با واقعیات کف جامعه نبوده است والان دردولت پزشکیان باید گفته شود چی تحویل گرفتن که خیلی مهم است
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
1
0
نا ترازی در نیروی انسانی به چه معنی است مازاد نیروی بی کیفیت در بخش‌های فرهنگی وحوزه های علمیه یا کمبود نیروی کار آمد در حوزه سلامت رفع این ناترازی بسیار پر هزینه است گروه اول چگونه باید زندگی کنند؟ وتبدیل به افراد ارزشمند وفعال شوند؟ هزینه استخدام گروه در گروه دوم چگونه تامین میشود؟ وضعیت پرستاران را می‌بینید؟ در کدام زمینه تعادل وپویایی تراز در این کشور وجود دارد ؟ تعارض منافع در تمام اجزای این کشور دیده می‌شود ؟
نظرات شما
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان